luni, 6 august 2012

Prima locomotivă diesel-hidraulică modernizată la Suceava

23 septembrie 2008 -=- M500: Activitate FeRoviaRă Suceava Nord - Ițcani


Toamna se instala pe tărâmul Sucevei, astfel că am propus o așa-zisă ”ultimă” plimbare pe căile ferate din Suceava. Însoțit de colegul meu de facultate, Ionuț, am parcurs la pas un traseu presărat cu elemente naturale, feroviare și urbane. De la Muzeul ”Ion Irimescu” din Fălticeni și până la Gara Ițcani – Suceava Nord, pe o vreme puțin înnorată, am fotografiat locuri și spații deschise din județul natal.

Din punct de vedere ”FeRoviaR”, merită să amintesc aici despre prima întâlnire cu o locomotivă diesel-hidraulică modernizată la Remarul 16 Februarie. Aspectul ei exterior este fără de cusur, capotele sunt construite de la 0, motorul este nou – Caterpillar 3508C - și furnizează 1360 CP, este dotată cu grup electrogen de 300 kVA dedicat serviciilor auxiliare. Multe alte modernizări și avantaje pe care le aduce noua locomotivă le puteți citi de aici.

Așadar, de la Fălticeni la Ițcani și mai departe către Burdujeni, vă invit să urmăriți reportajul tomnatic, feroviar, melancolic, natural.


Trenul Personal 5602, Putna – Iași, tras de o locomotivă modernizată la Remarul 16 Februarie





11:00

Nu înainte de a pleca din Fălticeni, am trecut prin fața câtorva edificii importante din municipiu. Îmi amintesc cu drag de momentele când făceam audiții de muzică clasică sau contemporană pe scările vechiului muzeu și din când în când mai trecea și Maestrul ”Ion Irimescu” și își făcea timp să ne povățuiască lucruri frumoase.

Muzeul de Artă ”Ion Irimescu”, așa cum arăta el în 2008


Lucrări de reparații la Biserica ”Adormirea Maicii Domnului”



11:10

Mulți colegi de-ai mei au absolvit la acest prestigios liceu, așadar pe această cale îi salut și le doresc succes în viață! Sper ca această fotografie să le aducă aminte de diminețile care începeau cu imaginea Colegiului Național ”Nicu Gane”.

Fațada renovată a Colegiului National ”Nicu Gane”



11:30

Pe aceste linii aparent părăsite făcea manevră tatăl meu cu locomotiva LDH45-389 pentru mai bine de 10 ani. În prezent (2012), aceste linii sunt parcurse de locomotive 060-DA ale CFR Marfă sau GFR care manevrează vagoane încărcate cu masă lemnoasă pentru combinatul de la Sebeș.

Liniile ferate industriale ale fostului Combinatul de Lemn Fălticeni


Vedere către remiza locomotivei



12:40

Plecat-am din Fălticeni cu obișnuita ”ocazie” către Suceava. Mașina ne-a lăsat în zona centrului și apoi am urcat per-pedes până în zona Zamca.

Opel Calibra roșu tunat și atrăgător, în Suceava


Hotel Zamca, loc de relaxare și odihnă



12:50

Mănăstirea Zamca are o istorie aparte, aceasta fiind construită încă din secolul XVII de către armenii refugiați în Moldova. În prezent (2012), zona din jurul complexului medieval fortificat este locul unui cartier rezidențial, deși la data realizării fotografiilor nu era nici urmă de construcții.

Mănăstirea Zamca



13:00

Pe lângă o încărcătură spirituală, această zonă oferă o foarte frumoasă priveliște către cartierul Burdujeni, Ițcani și Șcheia. Ne-am plimbat câteva zeci de minute pe potecile pădurii Șcheia, ca mai apoi să ajungem pe flancul vestic al dealurilor de la Zamca.

Panorama cartierului Burdujeni și a complexului Iulius Mall Suceava


Oare mă primește la revizie cu ea?



13:10

Comuna Șcheia, parte a zonei urbane Suceava, este separată de orașul – reședință de județ de pârăul Șcheia și calea ferată Suceava – Ilva Mică (502). Tot din același loc se poate observa în zare linia apelor Sucevei.

Panorama comunei Șcheia și calea ferată 502


Panorama Văii Sucevei



13:20

Ei bine, după ce am admirat panorama nord-vestică a văii Sucevei oferită de piscul dealului Șeptilici (384 metri altitudine), am coborât către linia ferată care leagă Ardealul de Moldova în speranța că vom fotografia câteva trenuri. Despre podul feroviar Șcheia pot spune că este situat la kilometrul 3 și este format din 3 deschideri a câte 15 metri, are suprastructură metalică alcătuită din grinzi cu inimă plină.

Viaductul peste pârâul Șcheia


Calea ferată 502, Ilva Mică - Suceava, la podul peste pârâul Șcheia


Pârâul și pădurea Șcheia



13:30

După ce am traversat apa Șcheii, ne-am cățărat pe alt delușor de unde am obținut o imagine frumoasă cu linia 502, Suceava Vest – Suceava Nord (sau Burdujeni). Tot de aici am observat și viaductul în curbă despre care am menționat anterior, viaduct construit până în 1955. Traseul Ițcani – Păltinoasa a fost inaugurat la 23 august 1964 ca fiind o variantă mult mai eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil decât Ițcani – Dărmănești – Cacica – Gura Humorului.

Toamna in Pădurea Șcheia



14:40

După ce am petrecut timpul fotografiind plantele câmpului și ascunzându-ne de liniorii care supravegheau linia, văzând că trenurile nu aveau de gând să ne facă deliciul vreunui cadru feroviar, ne-am îndreptat către stația Suceava Nord (Ițcani)

Borna hectometrică ce indica distanța până în stația Suceava



15:00

Încet-încet am traversat podul rutier peste râul Suceava, încet-încet am trecut pe lângă pădurea cu arbori plantați simetric din Ițcani. Deja se auzeau goarne de locomotive, nu mai era mult și ajungeam în Ițcani.

Pescari pe râul Suceava


Arborii simetrici de pe malul râului Suceava



15:10

În gară erau mai multe trenuri, dintre care Personalul de Ilva Mică, Intercity de București sau Personalul de Iași.

Trenul Personal 5703, Suceava Nord - Ilva Mică


Diverse trenuri și vagoane (etajate 26-26) în Gara Suceava Nord – Ițcani


Vagon Express de Intercity aproape gata de plecare către București Nord



15:20

89-0587-9, o locomotivă capabilă de manevră grea, dar deloc fricoasă de tractarea trenurilor de călători pe distanțe scurte, ieșea din Depoul Suceava Nord și se îndrepta către Suceava Burdujeni.

O locomotivă diesel-hidraulică ieșea din Depou pentru efectuarea de manevre



15:30

Ei bine, la ora sus-menționată se întâmplă și o mică mare premieră. Am văzut pentru prima dată o locomotivă diesel-hidraulică modernizată la Remarul 16 Februarie, vopsită într-o schemă interesantă alb-portocaliu, cu capote noi, cu cabină de conducere nouă, cu motor nou. Era la tracțiunea Personalului de Putna, iar mecanicul care o conducea părea că e mândru că, în sfârșit, s-a gândit cineva și la condițiile lui de muncă. Dacă ne referim la condițiile de muncă de pe  H vechi sau la un LDE vechi, sunt pur și simplu ucigătoare la căldurile și la gerurile din zilele de astăzi.

Trenul Personal 5602, Putna – Iași, sosit în Ițcani cu o locomotivă proaspăt modernizată la Remarul 16 Februarie


LDH 82-0452-1 cu motor Caterpillar de 1360 CP


Locomotiva electrică 060-EA de la CFR Marfă 40-0744-9



15:40

Ne-am minunat, am admirat și… cum călătorului îi stă bine cu drumul, am plecat din Gara Ițcani către Burdujeni. Dar, după cum v-am obișnuit, nu înainte de a realiza o fotografie cu gara și cu ansamblul liniilor.

Impresie de final din Stația Suceava Nord – Ițcani


Drezine și un plug de zăpadă aflate în stația Suceava Nord


I se mai spune ”portocală hidraulică”, consumă puțin și e aproape nou-nouță



15:50

În imaginile următoare vă prezint câteva modele de vagoane de călători ”trase la gard”. Priveliștea generală este tristă, însă în aceste imagini apar vagoane care acum (2012) nu mai există în Revizia de Vagoane Suceava. De la clasa I cu 19-57 și până la dimitroave 29-22, aceste vehicule remorcate aveau revizia expirată și așteptau ori autogenul, ori mutarea lor într-un centru de reparație/recondiționare.

Vagon de călători clasa I seria 19-57


Vagon de călători clasa a II-a seria 20-47




Un vagon clasa I 19-57 și borna kilometrica 448


Vagoane de călători aflate în stare de conservare în încinta Reviziei de Vagoane Suceava


Număr de identificare UIC de pe un vagon de călători 20-47



16:00

Aceste vagoane verzi și cu o schemă de vopsire deloc urâtă au fost retrase toate din circulație din cauza lipsei de piese, tehnologiei foarte depășite a sistemului de rulare, precum și din cauza confortului foarte scăzut (scaunele erau confecționate din material plastic). Acum transportul feroviar de călători a intrat în concurență acerbă cu autocarul sau cu avionul, așadar confortul trebuie să reprezinte un factor de primă importanță în proiectarea unui vagon de călători.

Vagon Dimitrov seria 29-22


Numar UIC de identificare al unui vagon Dimitrov seria 29-22


Vagon de călători cu reviziile RTI expirate


Un alt vagon Dimitrov, seria 29-22 031


Cândva, vagon de primă clasă. În prezent, primul pe lista de casare


Vagon 26-16 din curtea Reviziei de Vagoane Suceava


Vagon cu care au călătorit bunicii noștri, bun de fier vechi pentru vagoanele cu care vor circula copiii noștri


Locomotiva diesel 60-1236-3 pe o cocoașă de triere din Suceava


Coada Trenului Personal 5570, Suceava Nord – Botoșani



16:10

Și în fine, după ce ne-am întâlnit cu o locomotivă diesel-electrică aflată în zona cocoașei de triere din capătul Y al stației Suceava Burdujeni, am ajuns și în gară. Aici era un mărfar mixt de la CFR Marfă care urma să plece în direcția Pașcani. Componența lui era diversă, de la Habis-uri, Zaes-uri și până la Res sau Rmms.

Vagon Rmms cu materiale feroase de construcție


Vagon Res cu cărămidă în stația Burdujeni


Vagon Habis în componența unui mărfar mixt din Suceava Burdujeni


Și s-a dus... mărfarul mixt



Nu înainte de a pune punct acestei relatări, vă invit să urmăriți și un scurt clip FeRoviaR dedicat zilei de 23 septembrie 2008, o zi în care deși am plănuit să fotografiez trenuri în zona Șcheia și nu am reușit acest lucru, m-am întâlnit alături de Ionuț cu locomotiva modernizată de la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca. Interiorul acesteia aveam să-l cunosc mai îndeaproape în octombrie când urma să aibă loc Zilele FeRoviaRe 2008, însă impresia făcută de exteriorul acesteia a fost una foarte plăcută!




6 comentarii:

  1. Frumos reportajul , bine ca mai ai timp si de asa ceva , in ultima vreme nu ai mai postat :D ... felicitari in ceea ce faci ... video/foto , oricum ambele ramuri le stapanesti bine !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce păcat că nu te cunosc... Îți mulțumesc frumos pentru cuvintele tale! Lasă-ți numele data viitoare, te rog frumos. :) În legătură cu timpul... Da, uite, vezi? Mi-a luat aproape 4 ani să revin la ”vechile obiceiuri”. :(

      Ștergere
  2. Felicitari, domnule inginer!!! Chiar ca au trecut anii in zbor... Ma bucur mult ca ai revenit cu postarile din toamna 2008... Iti doresc sa-ti gasesti o slujba pe masura pasiunii si implicarii tale (daca nu cumva deja o ai), si sa faci mereu reportaje FeRoviaRe interesante... Multa sanatate si succes in continuare. Dorin Muntean.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult! Va urma... :) Toate cele bune! Și mulțumesc pentru fidelitate, merită să scriu pentru oameni ca dumneavoastră!

      Ștergere

UA-11835228-1