sâmbătă, 20 aprilie 2013

Sibiul în 100 de imagini!

18 aprilie 2009 -=- Excursie în Capitala Culturală Europeană Sibiu

 


Deși studiile universitare într-o altă localitate decât cea natală sunt mai greu de suportat pentru cei care vin provincie din cauze deja știute, în același timp, depărtarea de casă îți aduce uneori și avantaje care implică mult timp liber și oportunități de explorare. Se întâmpla în Sâmbăta Paștelui, în aprilie 2009, când alături de prietena mea de atunci a cărei zi de naștere era, vizitam pentru prima dată Sibiul. Acest oraș reprezenta în mintea mea doar un punct mai gros pe hartă, situat la poalele Carpaților Meridionali și era evidențiat doar de câteva informații însușite la orele de Geografie de la liceu.

Piata Mica si Catedrala Evanghelica



Ea a știut atunci să mă convingă să vizitez Sibiul. Am sacrificat prima Duminică de Paște petrecută altundeva decât acasă lângă frați și părinți. Și nu regret, deoarece a fost o experiență foarte frumoasă, am descoperit un oraș... european (din toate punctele de vedere, nu doar geografic), curat, cu magazine care se încadrau în peisaj, piețe largi, biserici grandioase, un parc înțesat cu piste de biciclete, alei primitoare și întortocheate, vegetație din belșug. Ce să mai, o impresie deosebită!

Priveste Cerul (daca ai pe unde!)



Și cum în filmul ”Pay it forward” am învățat s-o dau mai departe, mi-ar plăcea ca unii dintre voi, care îmi citiți blogul și nu ați vizitat Sibiul, să o faceți pentru că nu veți regreta niciun moment/ban cheltuit sau timp ”irosit”. Târgul de Paști de la Sibiu este o excelentă oportunitate să veniți în Sibiu pentru un city break. De ce să vă duceți în Praga, Milano sau Barcelona și nu la Sibiu, Bucuresti, Timisoara, Iași, Constanța sau Cluj-Napoca? În plus aici vă așteaptă o serie de activități interesante și educative pentru copii de genul ”Căsuța Iepurașului”, ”Vânătoarea de ouă” sau ”Olimpiada de Paște”, un târg de produse tradiționale, un bun prilej să vezi ce mai e nou și natural, să guști din bunătățile pe care le oferă natura oamenilor.

Targul de Paste



În caz că doriți o cazare la un hotel cu poziție ultra-centrală, hotelul Ibis ne îmbie cu o ofertă de 66 de euro/2 nopți/cameră dublă sau dacă doriți să vizitați și stațiunea Păltiniș, deci 3 nopți / 99 euro / cameră dublă. Rezervarea se face pe e-mail, iar dacă precizați parola ”blog TrenuriRomania”, veți beneficia la același preț de un ghid turistic pentru turul orașului, de o gustare tradițională de Paște și un voucher de 20% pentru Pardon Cafe. Atenție, oferta este valabilă în perioada 26 aprilie – 6 mai 2013!

Vedere catre Hotelul Ibis



După ce v-am povestit în blogul anterior despre cum puteți ajunge în Sibiu, precum și ce peisaje frumoase puteți observa călătorind cu trenul, acum vă invit la un tur virtual al singurului oraș românesc declarat ”Capitală Europeană”. Imaginile următoare vă vor demonstra asta! De altfel, acest format de blog nu vă este străin, v-am mai prezentat în rândurile trecute despre orașele Suceava, Iași sau Vatra Dornei în același stil.

Romane interesante


În cele 100 de imagini pe care vi le propun veți regăsi obiectivele turistice din Sibiu pe care le-am vizitat în frumoasa zi de 18 aprilie 2009! Așadar, vizionare plăcută!


10:00

Abia coborâți din tren, am pășit timizi pe bulevardele Sibiului. Părăsind gara de proporții impunătoare, observam că urcușul nostru era din ce în ce mai pronunțat. Știam că mă va aștepta ceva nemaivăzut. Apropos, cât timp a trecut de când n-ai mai făcut ceva pentru prima dată? Nu-i așa că ”prima dată” pe care-l faci într-un anumit domeniu, rămâne adânc imprimat în memorie? De ce, noi oamenii, n-am face cât mai multe lucruri ”pentru prima dată”? Și aici nu mă refer la desfrâu sau tentații licențioase, ci pur și simplu începând de la chestii banale: să mergem acasă pe un alt traseu, să alegem un alt fel de mâncare decât cel cu care ne-am obișnuit deja și până la să fugim în pijamale spre mașină și să zicem: ”Astăzi mergem pe Creasta Munților Rodnei!”?

Gara Sibiu



Și tot urcând, am trecut pe lângă Sinagogă, am jucat șah în Parcul Tineretului, eram pur și simplu uimiți că într-un spațiu așa ”deschis”, rezistau, fără să fie sustrase, niște piese din lemn. Cadrul natural al parcului îți lua ochii la propriu și la figurat, te dureau orbitele de câte flori și vegetație vedeai în jur.

Sinagoga


Biserica Ortodoxa ”Nasterea Domnului”


Parcul Tineretului


Vedere din Parcul Tineretului spre Zidul de Est


Tabla de sah in Parcul Tineretului


Fantana arteziana in Parcul Tineretului



11:20

Trăim în mileniul III, unde războaiele se țin în mediu informatic/economic, așadar Bastioanele, Zidurile și Turnurile care formează Fortificiațiile Sibiului aproape că nu-și mai au rostul. Greșit! Urcând dinspre Parcul Tineretului și până la Piața Unirii (cea mai aglomerată intersecție din Sibiu, cu clădirile cele mai înalte), plimbându-te sub umbra zidurilor înalte de 10 metri și groase de până la 2 metri, îți zici că: ”Taică, aici au fost bogății, nu glumă!” Și pe lângă presupusele bogății de ordin material care au existat aici, între aceste ziduri s-a păstrat o cultură de rang înalt, cu locuitori harnici și buni la suflet. Păi numai intrând într-un magazin de cartier, primești deja 3-4 forme de cuvinte politicoase: ”Bună ziua, bine ați venit!”, ”Stați o clipă că vă ajut eu!” și ”La revedere, vă mai așteptăm!”.

Falnici copaci de dupa Zidul de Est


Ramasite ale Fortificatiei Sibiului


Parcul Tineretului din Sibiu



11:30

Piețele din Centrul Istoric mi-au creat o emoție aparte grație clădirilor cu o arhitectură deosebită. Întâlnirea în același loc – Piața Mare - a Palatului Brukental, Casei Haller, Casei Lutsch sau a Casei Albastre (Primăria orașului Sibiu) creează o atmosferă deosebită. Unde mai pui că prin zonă se perindă turiști sau localnici, pe băncile amplasate inteligent stau bătrânei sau tineri îndrăgostiți, iar copilași de câțiva anișori fug după porumbei, în timp ce asiaticii cu câte două aparate foto la gât se pozează cu fiecare clădire în parte.

Strazi cuminti cu ochi obraznici


Intrare in Piata Mare


Piata Mare - Biserica Catolica Sfanta Treime si Primaria Sibiului


Turnul Sfatului


Muzeul Brukental, Casa Lambert si Casa Frank von Frankenstein


Biserica Catolica Sfanta Treime


Lume plimbareata in Piata Mare


Primaria Sibiului (stanga) si Biserica Catolica Sfanta Treime (dreapta)


Harta Centrului Istoric al Sibiului


Esplanada Nicolae Balcescu leaga Piata Mare de Piata Unirii


O strada stramta in Sibiu



11:50

Îmi aduc aminte că dedicam timp și urmăream fiecare construcție menționată în dosarul turistic pregătit de ea, astfel că odată ajunși în Piața Mică am explorat Turnul Sfatului și am făcut zeci de poze în încercarea realizării unei panorame la 360 de grade a acestui frumos oraș. Uneori mi se pare că aș vorbi despre un subiect atât de ”tocit” și pentru care s-au scurs râuri de cerneală și zeci de TeraBytes despre Sibiu dar... totuși, scriu.

Turnul sfatului


Casa Artelor


Macheta Piata Mica si Piata Huet


Piata Mica vazuta din Turnul Sfatului


Ochii Sibiului privesc spre pretutindeni


Vedere catre Hotelul Ibis


Piata Mica si Catedrala Evanghelica


Piata Mica vazuta de pe Turnul Sfatului


Orasul de Sus Turistic Medieval


Muntii Fagaras vegheaza peste Sibiu


Inca mai era zapada pe Piscurile Fagarasilor



12:50

Mai merită oare să menționez că toate aceste clădiri sunt declarate monument istoric? Mai merită oare să precizez, (dar oricum, acest lucru se vede și în fotografii) că nu era pic de gunoi pe jos? De exemplu, în apropierea Liceului Brukental din Piața Huet, era o curățenie... tind să spun ”de nedescris”, pentru că în unele orașe din România, a vedea curățenie, este o ”sărbătoare”! Tot în zona Pieței Huet, se găsește și Casa cu Cariatide (Cariatida este o statuie în formă de coloană care reprezintă o siluetă de femeie cu rolul de a susține o intrare, un acopriș etc.). Având mai mult de două secole vechime, casa este un alt obiectiv turistic de merită văzut, admirat și de povestit și altora.

Casa cu Cariatide


Vedere spre Strada Alexandru Odobescu


Case cu acoperisuri vechi


Basorelief la Teatrul Gong


Strada Alexandru Odobescu


Case varuite dupa stilul orasului


Teatrul pentru copii si tineret Gong


Vedere spre Colegiul National Brukental


Romane interesante


Raul Cibin


Turnul Catedralei Evanghelice, inalt de 73 de metri



13:30

Podul Minciunilor e o punte interesantă purtând distincția de a fi primul pod din fier forjat din România. Nu știu câte adevăruri sau minciuni s-au spus de aici, dar această construcție e un loc musai de vizitat. Cu siguranță nu-i un loc tocmai potrivit să-ți ceri iubita de nevastă...

Strada Ocnei vazuta de pe Podul Minciunilor


Piata Mica vazuta de pe Podul Minciunilor


Felinare chic in Piata Mica


Intrare in Casa Artelor


Pasajul Aurarilor


Vedere spre Piata Mica din Pasajul Aurarilor


Multe trepte in Pasajul Aurarilor


Stada Ocnei


Strada Ocnei si Podul Minciunilor


Podul Minciunilor


Primul pod din fier forjat din Romania


Pana si gurile de canal sunt marcate cu Sibiu - Capitala Europeana 2007



14:00

Așa cum o arată și harta atașată, am mers mai bine de 15 km pe jos, am urcat și am coborât zeci de scări. Am trecut prin pasaje - aici voiam să ajung - înguste, dar aglomerate. De exemplu, Pasajul Scărilor, construit înainte de 1500, dă o notă aparte orașului. Te poți strecura din Orașul de Jos și Orașul de Sus, sub turnul Bisericii Evanghelice ”Sfânta Maria”, doar coborând niște scări asfaltate sau pășind pe o piatră cubică.

Pasajul Scarilor




Aglomerare cultural-arhitecturala


Pasajul Scarilor


Muzeul de Istorie, Casa Altemberger


Maiestuoasa Catedrala Evanghelica


Colegiul National Brukental


Scari de acces in turnul Catedralei Evanghelice


Vedere spre Sudul Sibiului


Vedere spre Sud-Vestul Sibiului


Case cu romane in Piata Huet


Case cu romane in Piata Huet


Curtea Colegiului Brukental



15:10

Iar după atâta umblătură, pur și simplu picioarele strigau prin pielea papucilor: ”Vrem repaos! Vrem repaos!” Bașca, și stomacul începea să-și ronțăie mucoasa cu zgomot stânjenitor și crampe deloc de neglijat. Am luat drumul Parcului Sub Arini, unde am intrat într-un mini-oraș cu trotuare curate, cu mulți copaci verzi și cu poluare cu aer curat. Veți zice: ”Hai măi, înseamnă că n-ai văzut Tineretului, Parcul de-a lungul Begăi, Copoul sau Parcul Central din Cluj-Napoca de lauzi atâta Parcul Sub Arini”. Ei bine, le-am văzut și pe astea și multe altele, dar la Sub Arini s-a strecurat ceva în mine virusându-mă cu hormonul ”plăcerii” (vizuale, olfactive, cognitive). Regret și îmi pare nespus de rău că n-am avut o bicicletă să mă iau și eu după tații care își plimbau băiețeii sau fetițele cu cască prin parc. Probabil că mamele erau acasă pregătind cozonacii sau Pasca pentru Duminica Paștelui. Dar îmi pun asta pe lista cu vise.

Vedere din Piata Mare spre strada Avram Iancu


Piata Mare si Copacul Verde din Sibiu


Esplanada Nicolae Balcescu


Hotel Continental Forum


Sediul Politiei din Sibiu


Sibiul, un oras curat cu cladiri varuite cu gust


Coroane colorate de copaci infrunziti


Intrare in Parcul Sub Arini


Priveste Cerul (daca ai pe unde!)


Alee din Parcul Sub Arini


Peisagistica urbana la nivel de bloc de locuinte


Flori simple inflorite



18:00

Ochii ”Sibiului” aflați pe acoperișurile caselor te urmăresc de peste tot, în trecut existând poate un scop al construirii lor (spionaj), în prezent fiind doar unul estetic. Romanele care țin în loc de geamuri termopane, altele deschise, altele închise, redau zonei un aer medieval, sau poate italienesc, sau poate arhaic... Sibiul este un oraș plin cu ”de toate”, însă în schimb lipsește cretinismul, obrăznicia și nesimțirea pe care o găsești, de exemplu, în alte centre aglomerate din țară.
Un alt loc de odihnă în care am zăbovit istoviți de oboseală a fost Parcul Cetății. Din nou, bănci amplasate lângă creasta zidurilor de unde puteai să vorbești sau să joci pase cu echipa Munților Făgăraș, încă albi pentru acea dată de 18 aprilie 2009. Din nou, alei într-o formă deloc plictisitoare pe care urcai sau coborai ca de pe niște dealuri ușor de abordat.

Parcul Cetatii


Turnul Olarilor


Poftim la... stat


Zidul Cetatii flancat de Turnul Dulgherilor


Casa Thalia, Filamornica din Sibiu


Turnul Dulgherilor


Muzeul de Istorie Naturala


Turnul Gros




Portal sub Zidul Cetatii


Parcul Cetatii


Alee de pe Bulevardul Corneliu Coposu



18:40

Și, Doamne, câte mi-au mai răms de vizitat: Muzeul Civilizației Populare Tradiționale Astra, Muzeul de Locomotive cu Abur, Grădina Zoologică... și multe, multe altele (împrejurimile Sibiului, toate localitățile din jur).

Muntii Fagarasi, mereu cu ochii pe Sibiu


Parcul Cetatii, un ocean de verde si poteci instigatoare de plimbare


Talent artistic sau pura coincidenta



Cu atâtea superlative și laude, totuși senzația pe care am avut-o părăsind Sibiul a fost una de... sufocare! O sufocare cu iz de bun simț, bazată pe un exces de respect nemaivăzut și presărată cu o doză alarmantă de verdeață. Despre oameni pot spune că erau chiar nesimțit de zâmbitori, suspicios de îngrijiți și din cale-afară de ospitalieri.

Un posibil suvenir



Iar acum mă-ntreb... de ce nu plec chiar astăzi spre Sibiu?! Pentru că vreau din nou să fiu sufocat de farmecul sibian!

Porumbeii din Piata Mare


Sa alergam dupa porumbei!



PS: Vă mulțumesc pentru că ați fost alături de mine în această relatare a unui ”turist de o zi” despre orașul Sibiu. Deși mi-am propus ca pe acest domeniu de blog să vorbesc în exclusivitate despre trenuri, iată că nu m-am putut ține de cuvânt. Deși am plecat și m-am întors tot la Gara Sibiu, subiectele principale au bătut monedă pe atracțiile turistice din Hermannstadt.

Gara din Sibiu

6 comentarii:

  1. Foarte frumos ai asezat cuvintele pe hartie :)

    RăspundețiȘtergere
  2. aceasta postare este o adevarata comoara pentru cineva caruia îi este dor de Sibiu:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu unul abia aștept să ajung la Sibiu să vizitez împrejurimile... Orașul turistic l-am cunoscut cât de cât, dar Păltinișul, Agnita, ”centrul României” și alte atracții încă îmi fac cu ochiul ostentativ. :)

      Ștergere
  3. Am fost in Sibiu de cateva ori in viata, insa niciodata nu am stat suficiente zile in cat sa vad macar jumatate din ce are de oferit! Felicitari pentru blog, este intr-adevar deosebit :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevărat!! De fiecare dată când ajung în Sibiu descopăr câte ceva nou. Mulțumesc frumos pentru aprecieri!

      Ștergere

UA-11835228-1