miercuri, 8 ianuarie 2014

Nopți pierdute cu trenul pe calea ferată

6-7 septembrie 2009 -=- Paşcani: Trenuri în noapte pe Magistrala 500

9 minute a staţionat Acceleratul 1653, Bucureşti Nord – Vatra Dornei Băi, în Gara Paşcani… Acest tren a avut în componenţa lui 2 vagoane de dormit şi 11 vagoane compartimentate, din care 2 vagoane de clasa I.

Povestea vieţii mele se leagă de acest tren în seara zilei de 6 septembrie 2009, când am plecat din Gara Bucureşti Nord spre Fălticeni, alături de Ionuţ, camaradul meu FeRoviaR de încredere. Am prins loc în vagonul 3, cu seria 20-55 110-2. Am călătorit foarte bine. Vagonul amintit are în compartiment câte 6 locuri şi ai loc să-ţi întinzi picioarele fără nicio problemă. Prezintă loc de bagaje suficient, iar pentru 60 de lei (30 de lei la preţ redus pentru elevi, studenţi şi pensionari) poţi ajunge din Bucureşti în Suceava cu garanţia unei călătorii în siguranţă.

Locomotiva EA 800, regina convoiului de noapte munteano-moldovenesc
 

Omul dimineţii, LDH 363, aducea pe linia 1 vagoanele Personalului de Adjud







Am dormit iepureşte în timpul mersului, astfel că am notat timpii de ajungere în staţii ale Acceleratului 1653:
plecare Bucureşti Nord: 21:00,
Ploieşti Sud: 21:45,
Mizil: 22:20,
Buzău: 22:55,
Râmnicul Sărat: 23:32,
Focşani: 00:12,
Mărăşeşti: 00:40,
Adjud: 01:10,
Bacău: 01:51
sosire Paşcani: 02:59.

Cu excepţia faptului că între Bucureşti Nord şi Ploieşti am circulat fără lumini în compartiment/vagon (această defecţiune s-a remediat când a venit d-nul controlor), trenul a mers impecabil. Nu am avut parte la 1 noaptea de negustori care să anunţe că au cafea şi apă minerală. Într-o staţie a urcat un nevoiaş, însă imediat ce l-au văzut, controlorii l-au dat jos.

Ce nu mi-a plăcut a fost că… am adormit după ce am plecat din staţia Roman şi nu eram treaz când a oprit în Paşcani. Însă Ionuţ m-a atenţionat şi ne-am grăbit să coborâm cu bagajele pe peron. Am dat de un frig îngrozitor şi un întuneric învăluitor. Aceste două inconveniente aveau să se pulverizeze în faţa şuierelor de locomotive şi… în faţa câtorva pijamale şi tricouri îmbrăcate la foc automat.

Revenind la plecarea din Bucureşti… am stat cu Ionuţ la poveşti la geam şi am mâncat pufuleţii puşi cu drag în rucsacul meu de tatăl F., care au prins foarte bine. Ploua şi era frig, însă… ne plăcea aşa. Am avut parte de zgomote provocate de frânele cu saboţi aplicate pe roţile cu bandaj, întâlniri cu alte trenuri şi mult-mult miros de creozot care intra în sufletele noastre de pasionaţi FeRoviaRi.


21.30

Pe la 21.38 ne-am întâlnit cu un tren venit de prin țară. Locomotiva acestuia rupea vântul cu 120-140 km/h, având farul central, colţarele şi proiectoarele aprinse. Trenul avea să ajungă la Bucureşti Nord după ora 22.

Locomotiva trenului grăbit din noapte


Unul dintre vagoanele trenului avea afişaj electronic




21:40

În apropierea staţiei Ploieşti Sud, trenul nostru a traversat câteva meandre de cale-ferată, a trecut pe sub un pod şi a ajuns, în cele din urmă, în staţia Ploieşti Sud. În filmul pe care îl voi posta pe Youtube, veţi putea urmări şi o secvenţă filmată lângă cele trei furnale uriaşe ale PetromV. De asemenea, doresc să menţionez de „flacăra olimpică” ce arde neîncetat lângă Ploieşti. Prima amintire cu această flacără o am în clasa a II-a, când veneam de la Bucureşti la Fălticeni împreună cu mătuşa mea. În timp ce stăteam la geam, m-a atenţionat de existenţa ei şi de atunci o ţin minte. Ziua este greu observabilă, însă noaptea seamănă cu… o pală de soare imposibil de neobservat la orizont.

Petrolul se naşte şi ziua, şi noaptea, încontinuu 

Treceam cu trenul pe sub un pod FeRoviaR


După momentul „olimpic”, ne-am retras în compartiment şi am vizionat fotografii şi filmuleţe FeRoviaRe, în limita duratei de viaţă a unei baterii veche de doi ani: 30-40 de minute. Apoi a urmat somn… somn… somn… Deşi nu-mi place să dorm pe tren, am prins locul 65 şi Ionuţ – 66, care sunt situate la geam, astfel că puteam să-mi înec ochii în mrejele nopţii… cu gândul la iubita mea.


03:00

Trezindu-mă la aproape fiecare staţie în care a oprit trenul nostru accelerat, iată că la Paşcani creierul meu nu s-a mai deranjat să mă mai trezească. Dar Ionuţ a fost „Prâslea cel Voinic” care nu a aţipit şi m-a trezit. Am coborât zgribuliţi pe peronul dintre liniile 2 şi 3. Încălziţi de prezenţa trenului şi luminaţi de magia filamentelor de Wolfram şi gazelor de neon din staţia Paşcani, ne-am scos aparatele foto şi am purces la fotografiat ceva ceea ce mulţi ar considera pierdere de timp, nebunie, plictiseală. Aşa cum bine zicea şi Ştefan Stănescu, un coleg pasionat de locomotive, fiecare are dreptul să fie pasionat de ceva anume în viaţă, iar omeneşte e să respecţi cu ceea ce se ocupă persoana de lângă tine.

Vagonul nr. 3 al trenului A1653, 20-55, în care am călătorit 6 ore…  

A doua surpriză în acea dimineaţă a fost momentul întâlnirii cu locomotiva… era chiar 40-0800-9, EA-ul cu care m-am întâlnit şi în ziua examenului de Mecanică, 2 septembrie. Pe atunci ducea, spre Moscova, Internaţionalul Rapid 382, Bulgaria Express. Plecase cu o oră întârziere din Bucureşti Nord şi avea 11 vagoane ruseşti. Revenind în Moldova, aş mai avea de menţionat că locomotiva EA 800 lansa un sunet extraordinar din partea compresorului şi a ventilatoarelor. Aş avea totuşi o întrebare pentru cei care citesc aceste rânduri: de ce uşa de pe partea postului de conducere nr. II al locomotivei (nu vorbesc de cea a mecanicului, ci de cea din apropierea postului nr. 1) era deschisă? Eu am presupus că motivul este acela de a avea o ventilaţie mai bună. Aştept răspunsul dvs.

Locomotiva EA 800, regina convoiului de noapte munteano-moldovenesc 

Verde pentru direcţia Dolhasca!

Trenul accelerat primeşte revizia la defilare

Acceleratul pleacă din Paşcani la 3:08 în direcţia Vatra Dornei Băi


03:15 

Conform Mersului de Tren, la 03:15 este trecută plecarea trenului de persoane P5521, Paşcani – Tîrgu Neamţ. Această linie 517 este în vizorul meu de multă vreme, mai ales că aceasta a fost construită de curând – 1986. Cu bunăvoinţa lui Robert, am mers pe 29 noiembrie 2008 în Tîrgu Neamţ şi am cercetat în amănunt liniile gării de acolo. Revenind în Paşcani, trenul P5521 a plecat la 03:15 cu o locomotivă electrică cu 3 sau 4 vagoane de călători, nu-mi pot aminti exact numărul de vagoane.

Mersul de Tren pentru cele 2 ore petrecute în Paşcani

Personalul Paşcani – Tîrgu Neamţ pleacă de pe linia 1

Un tren în noapte… o lumină neînfricată


03:25

Parcă treziţi din somn, se aud mişcări dinspre sud… era personalul 5501, Paşcani – Suceava Nord. Gara avea să fie „înveselită” de rama electrică Z6100, în care am urcat şi noi ulterior să ne încălzim. În apropierea peronului liniei 1, sunt câteva localuri unde se organizează nunţi şi alte astfel de evenimente. Câţiva nuntaşi de aici aveau să călătorească spre casele lor cu acest tren. Aşadar, pe linia 4 era garat un tren de dimineaţă, care tot scotea sunete asemănătoare compresoarelor de la locomotivele electrice.

Rama electrică de Suceava îşi aştepta călătorii


03:35

Conform MT, ne aşteptam să apară şi vagoanele Personalului 6452, Paşcani – Iaşi, cu plecarea la 4.20. Se vedea departe, în noapte, o locomotivă electrică ce urma să tracteze trenul spre Iaşi. După alte câteva minute, LDH-ul de manevră 80-0363-4 aduce pe linia 5 patru vagoane, 26-26. Două dintre ele erau modernizate. 

LDH 363 aducea vagoanele trenului de Iaşi

LDH 363, bestia de noapte din Gara Paşcani




Îmi pare bine că aceste vagoane, care prin Bucureşti (şi nu numai) le vezi pe trenuri de accelerat sau rapid, sunt puse pe trenuri de persoane. Totodată, aş vrea să mai adaug că nu am circulat mai confortabil cu nici un alt tip de vagon decât cu aceste vagoane etajate 26-26 nemodernizate. Câteva avantaje pe care le reprezintă sunt: banchetele moi şi posibilitatea de a deschide geamul la fiecare rând de scaune. Modernizarea lor a constat în modificarea de mari proporţii a interiorului şi a fost efectuată chiar de Remar Paşcani, o societate de tradiţie care se află la câteva sute de metri de gară.

Personalul de dimineaţă, Paşcani – Iaşi, este garat pe linia 5



LDH-ul de manevră se îndrepta spre revizia tehnică




03:50

Diferenţa de temperatură dintre zona din interiorul gării şi zona de pe peron era semnificativă, aşa că am încercat, cât am putut, să ne ferim de curenţii reci de aer care se formează de-a lungul căii ferate. Ne-am urcat în rama electrică şi ne-am încălzit sufletele şi minţile. Plimbându-ne prin ramă, am observat afişe cu Orient Express. Sunt foarte interesante, prezintă mersul de tren de pe atunci, precum şi diferite ipostaze în diferitele gări unde oprea celebrul tren. Bănuiesc că înrămarea acestor tablouri a fost ideea celor de la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, idee care este de apreciat. 

La Gare de Choumla, un punct prin care trecea Orient Express-ul

Tabelul datelor de călătorie pentru Orient Express


04:10

Ne întoarceam din sfera luxului de Orient Express şi spunem despre Personalul de Iaşi garat pe linia 5 că avea să fie tractat de locomotiva electrică 41-0655-5.

Tracţiune electrică pe ruta Paşcani – Iaşi, EA1-655


04:15

Semaforul corespunzător liniei 4 arăta verde, aşa că şeful de tren a fluierat şi rama electrică a plecat către destinaţia Suceava Nord. Cinci minute mai târziu, ieşeanul P6452 pleacă şi el. În vagoanele modernizate, luminile erau aprinse, numărul de călători fiind destul de mic (câteva zeci de persoane). Dar bănuiesc că mulţi locuitori de prin zonele apropiate Iaşilor doresc să ajungă dimineaţa devreme (5:45) în târg pentru treburi.

Personalul de Suceava Nord pleca de pe linia 4 

Personalul de Iaşi cu vagoane modernizate pleca din Paşcani la ora stabilită


04:30

Din păcate, între 4:20 şi 5:05, ora la care avea să ajungă Personalul 5531 Iaşi-Fălticeni, nu mai erau trenuri înscrise pe tabela mersului. Însă trenurile care pleacau de dimineaţă în diferite direcţii trebuiau garate corespunzător. Astfel că LDH-ul intră în gară pe linia 5 cu 9 vagoane de persoane, dintre care 6 sunt lăsate acolo, iar celelalte 3 sunt aduse pe linia 1. De la linia 5 va pleca în direcţia Suceava Nord Personalul P5503 la 05:32, iar de la linia 1 va pleca spre Adjud la 5:13 P5422 cu cele două vagoane etajate împreună cu cel de clasa I cu un singur nivel.

Câteva vagoane din Personalul P5503, Paşcani – Suceava Nord


Omul dimineţii, LDH 363, aducea pe linia 1 vagoanele Personalului de Adjud


05:00

Numărul de personal CFR din Gara Paşcani creştea direct proporţional cu trecerea timpului, dat fiind că trenurile dimineţii aveau să apară, iar nevoia de revizori tehnici creştea şi ea. Numai în intervalul orar 05-07, trec prin gară, de luni până vineri, 13 trenuri. Pregătit să urc cu bagajele în Săgeata Albastră ce avea să mă ducă acasă, am fost totuşi până la capătul peronului să fotografiez trenurile dimineţii.

Trenul de Adjud urma să plece din Paşcani la 5 şi 13 minute

Trenul de Suceava îşi aştepta călătorii să urce în vagoane

O garnitură de P5503 cu şase vagoane 20-47


05:05

Aşa cum scria şi pe legitimaţia de călătorie, la ora 5:06 sosea în Paşcani trenul Personal 5531, care ne lua spre casă. 

O legitimaţie tristă de călătorie între Bucureşti Nord şi Fălticeni


Personalul Iaşi – Fălticeni intra în Paşcani fără pic de întârziere

Mi-am dorit dintotdeauna să observ activitatea FeRoviaRă din orice gară în timp de noapte. În această dimineaţă de 7 septembrie, am închis în obturatorul minţii mele două ore de întuneric şi de lumină, de linişte şi zgomot de saboţi dubli de frână, de frig îngrozitor şi emoţii electrizante. Mulţumesc pentru atenţia acordată citirii acestei povestiri FeRoviaRe şi vă mai invit şi altă dată! Călătoriţi cu trenul oridecâteori aveţi ocazia!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

UA-11835228-1